Laboratorium w szufladzie - INNOWACJA
Prowadzący: Anna Domachowska
Celem innowacji jest opracowanie metodycznego zbioru eksperymentów, które mogą być przydatne w pogłębieniu zainteresowań przyrodą i otaczającym światem. Doświadczenia będą zarówno pokazami nauczycielskimi jak i pracą indywidualną dzieci. W przypadku przedszkolaków może służyć ona tym, którzy są ciekawi świata, chcą znaleźć odpowiedzi w eksperymencie i doświadczaniu.
Chcemy pokazać, że dziecko nie tylko musi być biernym odbiorcą przekazywanych mu informacji o świecie, ale też i ich aktywnym odkrywcą. Zajęcia z eksperymentowania służyć mają poszukiwaniom, które dostarczą dzieciom satysfakcji z samodzielnych odkryć, pokażą im nowe horyzonty i różnorodne ścieżki myślenia.
Projekt pedagogiczny „Laboratorium w szufladzie” będzie zintegrowany w zakresie celów, metod oraz form z podstawą programową w przedszkolu. Dzieci będą kształcić wiele potrzebnych umiejętności analitycznych sprzyjających rozwojowi intelektualnemu, rozwijać logiczne myślenie, prezentować własne pomysły, uczyć się współpracy w grupie, rozwijać kompetencje społeczne właściwe do wieku dzieci, a to wszystko odbywa się przez przyjazne dzieciom zabawy edukacyjne, które zawsze zakończone są sukcesem.
Cel ogólny:
- Wprowadzenie dzieci w świat eksperymentów i doświadczania świata.
- Poznanie zasad pracy indywidualnej i grupowej.
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów, wyciągania wniosków.
- Rozwijanie miękkich kompetencji (praca zespołowa, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stwarzanych problemów).
- Zachęcenie do twórczej współpracy i dzielenia się własną wiedzą z rówieśnikami.
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań przyrodniczych wśród dzieci.
Cele szczegółowe:
- Nauka poprzez zabawę.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania podczas zajęć praktycznych.
- Wdrażanie dzieci do kreatywnego spędzania wolnego czasu.
- Nabycie przez dzieci umiejętności kreatywnego i świadomego (bezpiecznego) wykorzystania wiedzy praktycznej w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów.
- Zwiększenie zainteresowania przyrodą i twórczym wykorzystaniem wiedzy.
- Rozwijanie kompetencji kluczowych, takie jak myślenie logiczne czy planowanie procesów pozwalających wykorzystywać zdobytą wiedzę w różnych dziedzinach życia.
- Rozwijanie umiejętności logicznego, analitycznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania.
- Cierpliwość w czekaniu na swój udział w badaniach.
- Przestrzeganie ustalonych zasad w zabawach.
- Formułowanie spostrzeżeń i wniosków.
- Posługiwanie się prostymi narzędziami.
- Poprawne nazywanie badanych przedmiotów i zjawisk.
- Rozumienie rzeczywistości w sposób uważny i otwarty.
- Dbanie o stan środowiska społeczno – przyrodniczego.
- Rozwijanie kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej.
- Kształcenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów.
- Budowanie wiary we własne siły i poczucia własnej wartości, stworzenie uczniom możliwości odniesienia sukcesu (m.in. poprzez samodzielne eksperymentowanie).
- Planowanie kolejnych etapów, przestrzegania lub tworzenia zasad, powtarzalności procedur i kolejności.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej, percepcji wzrokowej, pamięci słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Doskonalenie umiejętności skupienia się i koncentracji.