Wspomaganie przez czytanie - INNOWACJA
Prowadzący: Agnieszka Wudniak
Innowacja pedagogiczna ukierunkowana na rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
u dzieci w wieku przedszkolnym „Wspomaganie przez czytanie”
Innowacja „Wspomaganie przez czytanie” została zainspirowana potrzebą wspierania rozwoju psychicznego, intelektualnego i społecznego dzieci w optymalny sposób. Wspomaganie przy pomocy dobrze dobranej literatury jest jedną z najskuteczniejszych strategii. Ponadto przynosi dzieciom ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Dziecko, któremu codziennie czytamy czuje się ważne i kochane. Wystarczy dwadzieścia minut dziennie, by wyposażyć je w niezwykły kapitał- emocjonalny, duchowy, moralny i intelektualny.
Realizacja założonych celów odbywać się będzie poprzez różnorodne metody, formy oraz narzędzia, które dobiera nauczyciel zgodnie z indywidualnymi potrzebami i zainteresowaniami dzieci oraz poprzez wspólne refleksje i dyskusje prowadzone z dziećmi, ich rodzicami i wśród nauczycieli.
CELE GŁÓWNE:
- rozwijanie zainteresowań książką z wykorzystaniem bogatej literatury dla dzieci;
- kształtowanie postaw czytelniczych u dzieci w wieku przedszkolnym;
- stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci.
ZADANIA:
- organizowanie sytuacji edukacyjnych kształtujących zainteresowania czytelnicze dzieci;
- wykorzystywanie wartości wychowawczych literatury, w celu kształtowania właściwych postaw społecznych;
- inspirowanie dzieci do podejmowania działalności twórczej związanej z poznanymi utworami literackimi;
- wyeksponowanie w sali „kącika książki”.
CELE KIERUNKOWE:
- uważne słuchanie tekstu czytanego i ocenianie zachowania bohaterów;
- samodzielne korzystanie z książek, ze zwróceniem uwagi na właściwe obchodzenie się z nimi;
- wzbogacanie słownika;
- poznanie zasad korzystania z biblioteki;
- rozumienie przesłania moralnego baśni- uwrażliwianie na krzywdę ludzką;
- tworzenie ilustracji do poznanej książki literackiej, według własnego pomysłu;
- wyrażanie przeżyć związanych z książką literacką;
- ilustrowanie przygód ulubionych bohaterów książek podczas tworzenia plastycznych form przestrzennych i płaskich;
- prezentowanie i omawianie swoich prac plastycznych inspirowanych literaturą;
- wybieranie różnych form teatralnych: „żywego słowa”, teatr kukiełkowy, teatr cieni do przedstawiania krótkich scenek, dotyczących treści poznanych książek;
- wskazywanie rymujących się w wierszykach wyrazów;
- spontaniczne tworzenie neologizmów i zdrobnień;
- rozwiązywanie zagadek słownych;
- nazywanie swoich uczuć, okazywanie radości ze wspólnej zabawy;
- eliminowanie zachowań agresywnych;
- zachęcanie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI:
- dziecko wykazuje zainteresowania książkami;
- zna ważniejsze utwory literatury dziecięcej;
- poznaje znanych autorów książek dla dzieci ( Jan Brzechwa, Julian Tuwim itp.);
- wypowiada się na temat treści książek oraz ma swoich ulubionych bohaterów literackich;
- nabywa współodpowiedzialność za wspólne książki;
- rozumie potrzebę poprawnego obchodzenia się z książką;
- współuczestniczy w eksponowaniu książek przy różnych okazjach;
- dostrzega walory literatury dziecięcej;
- chętnie bierze udział w konkursach i przedstawieniach przedszkolnych.